News Default Investor Baru Muncul, Bersedia Menyelamatkan Startup di SEA
0
Syarikat permulaan

Published :

Investor Baru Muncul, Bersedia Menyelamatkan Startup di SEA

Oleh Collin Furtado

Asia Tenggara (SEA) - Dalam suasana ekonomi yang tidak menentu, banyak pengasas startup berada di antara batu dan tempat yang sukar. Dengan musim pembiayaan yang terus berlanjutan, banyak pengasas mendekati akhir tempoh pembiayaan mereka dan menghadapi keputusan sukar mengenai masa depan perniagaan mereka: Adakah mereka harus menjual dengan harga murah atau menutup perniagaan?

Baru-baru ini, saya meneroka adakah terdapat pilihan lain bagi pengasas untuk menyelamatkan startup mereka? Ini membawa saya kepada penemuan investor baru di Asia Tenggara yang bukan daripada firma modal ventura (VC). Investor ini, biasanya dikenali sebagai dana pemulihan, mengambil kesempatan daripada penilaian startup yang merosot. Mereka bertujuan untuk mendapatkan saham majoriti dalam firma sasaran, membentuknya menjadi perniagaan yang menguntungkan, dan kemudian mencari keluaran cepat melalui pengambilalihan atau penyenaraian awam.

Contoh salah satu investor ini adalah Turn Capital yang berpusat di Singapura, yang mengambil alih perniagaan Flash Coffee di Thailand pada bulan November lalu. Jenis investor lain yang muncul adalah dana carian, yang membolehkan usahawan bakal mencari, mengambil alih, dan membesarkan perniagaan kecil, biasanya dengan menggunakan wang pelabur.

Walaupun begitu, saya dapati memulihkan perniagaan bukanlah perkara mudah, walaupun bagi para pelabur ini. Selain itu, artikel ini juga meneroka sama ada kita akan melihat pertumbuhan pelabur alternatif seperti ini di Asia Tenggara.

Ringkasan

Investor baru muncul di Asia Tenggara, bersedia menyelamatkan startup yang memerlukan bantuan. Pelaburan alternatif ini menawarkan harapan bagi pengasas yang menghadapi kesukaran dalam mempertahankan perniagaan mereka.

Topik Utama

  1. Investor Baru Menyelamatkan Startup di SEA: Penilaian startup merosot, dan investor baru berminat untuk mengambil alih dan mengawal startup.
  2. Pelaku Fintech Indonesia Navigasi Musim Sejuk Teknologi: Segmen pembayaran, pinjaman, broker, dan insurtech menarik pelaburan terbanyak bagi industri fintech negara ini.
  3. Perusahaan Singapura Membina Robot Generasi Baru: Perusahaan Singapura sedang membangunkan robot yang membersihkan, menghantar makanan, dan menjaga bangunan.
  4. Penghantaran Hijau di SEA?: Kita mungkin akan melihat penghantaran yang lebih mesra alam di masa depan.

  • Reactions

    0
    0
    0
    0
    0
    0

    Your email address will not be published. Required fields are marked *